Modernizacja tunelu kolejowego w Trzcińsku wywołuje zmiany w komunikacji między Wrocławiem a Jelenią Górą
Zaczynając od nadchodzącej 12 listopada, komunikacja na linii kolejowej pomiędzy Wrocławiem a Jelenią Górą zostanie zastąpiona przez autobusy. Ta niecodzienna sytuacja jest spowodowana pracami modernizacyjnymi prowadzonymi na tunelu kolejowym w Trzcińsku. Inwestycja ta zbliża się do swojej połowy.
Planowane prace remontowe związane z poszerzeniem tunelu będą trwały od 12 do 27 listopada. W tym okresie na odcinku między Janowicami Wielkimi a Jelenią Górą zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa (ZKA). Informacje na temat ewentualnych utrudnień można znaleźć na stacjach kolejowych, u konduktorów pociągów oraz w sieci internetowej. Powodem, dla którego postanowiono wstrzymać ruch kolejowy w stronę Wrocławia, jest właśnie przeprowadzany remont tunelu.
Specjalistyczna maszyna do drążenia tuneli, zwana TEM Katarzyną, zakończyła swoją pracę w październiku. Obecnie jest wykorzystywana podczas montażu izolacji na ścianach tunelu. Dzięki pracy Katarzyny udało się bezpiecznie przeprowadzić ponad 30 pociągów dziennie podczas realizacji prac budowlanych, co minimalizowało zmiany w komunikacji.
W ciągu najbliższych dwóch tygodni maszyna Katarzyna zostanie zdemontowana i zastąpiona przez tzw. mobilny szalunek. Jest to urządzenie pracujące na odcinkach o długości 10 metrów, które służy do przygotowania ostatecznej konstrukcji obudowy tunelu. Po wprowadzeniu tej maszyny, ruch pociągów zostanie wznowiony na jednym torze, stosując technologię „tunel w tunelu”, która zapewnia bezpieczne przejazdy podczas trwania prac.