Rewolucyjne prace modernizacyjne w tunelu kolejowym w Trzcińsku skrajnie zaawansowane
Intensywne prace modernizacyjne, które miały miejsce w tunelu kolejowym zlokalizowanym w rejonie Trzcińska, przede wszystkim polegające na wykonywaniu procedur drążenia oraz eliminacji istniejącej konstrukcji z kamienia, dobiegają powoli końca. Z całkowitej długości obiektu wynoszącej około 300 metrów, do pełnego wydrążenia pozostało już jedynie około 30 metrów. Realizacja tych zadań odbywa się przy użyciu zaawansowanej technologicznie maszyny o nazwie „TEM”, której nadano imię Katarzyna. Pochodzi ono od patronki osób pracujących na kolei, czyli św. Katarzyny Aleksandryjskiej.
Imponująca maszyna „TEM” waży aż 120 ton i jej długość wynosi około 22,3 metra. Wykorzystuje ona innowacyjne rozwiązanie techniczne o nazwie „tunel w tunelu”, umożliwiające efektywną obróbkę twardego materiału skalnego – rozszerzenie konstrukcji do wymaganych parametrów – oraz naniesienie warstwy betonu na powierzchnię ścian. Obudowa tej maszyny tworzy przestrzeń, która gwarantuje bezpieczny przepływ ruchu kolejowego bez konieczności stosowania dodatkowych zabezpieczeń toru. To rozwiązanie znacząco ogranicza zmiany w organizacji komunikacji podczas prowadzenia prac modernizacyjnych. Niezwykła wydajność tej maszyny to usunięcie urobku z odcinka długości około 2 metrów każdego dnia.